Grafomotorické dovednosti – jejich rozvoj a odstranění obtíží
28936/2022-4-1041
9 vyučovacích hodin
Prakticky zaměřený seminář pro pedagogické pracovníky akcentuje otázky týkající se rozvoje hrubé a jemné motoriky v návaznosti na systematický rozvoj grafomotorických dovedností a odstranění obtíží spojených se psaním. Na školení bude probrána otázka prevence grafomotorických a vizuomotorických obtíží již v předškolním věku. Objasněna bude problematika metodického vedení předškoláků v oblasti rozvoje grafomotoriky a vizuomotoriky. V neposlední řadě budou prezentovány praktické ukázky rozvoje hrubé a jemné motoriky. Seminář zahrne následující oblasti:
- Rozvoj hrubé motoriky – koordinace, zpřesnění, harmonizace pohybů
- Rozvoj jemné motoriky – cvičení jemné motoriky, koordinace pravá-levá ruka
- Ambidextrie
- LATERALITA – souhlasná, zkřížená
- Otázka leváků
- Cvičení vizuomotorické koordinace
- Metodika grafomotorických cvičení – metoda obtahování
- Odstraňování grafomotorických obtíží
Seminář je zaměřen na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace smyslového vnímání, jehož rozvoj je významným předpokladem pro úspěšné zvládání školního učiva. Podstatné je zvolení vhodného postupu vzhledem k vývojové úrovni dítěte v dané sledované oblasti. Dále si seminář klade za cíl zprostředkovat účastníkům řadu konkrétních námětů pro rozvíjení zrakového a sluchového vnímání, které jsou nedílnou součástí vzdělávaní předškolních dětí a jež jsou výstupními standardy pro MŠ v rozvoji předškolního dítěte a působí i jako prevence SPU.