Klimatické vzdělávání na 1. stupni ZŠ
14516/2022-5-653
8 vyučovacích hodin
Teoreticko-praktický vzdělávací program je určen pedagogům, kteří chtějí téma klimatické změny soustavně zařazovat do své práce s žáky 1. stupně ZŠ. V době snadno dostupných informací i dezinformací získají tipy na důvěryhodné tuzemské zdroje věnující se aktuálním příčinám a dopadům změny klimatu. Realizací tohoto vzdělávacího programu otevřeme průřezové téma Environmentální výchova, kde se dotkneme všech jeho tematických okruhů, což jsou: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí. Účastníkům budou představeny postupy, jak propojit výuku s běžným životem, aby žáci mohli uplatnit vizi udržitelného rozvoje a aby se učili správně analyzovat a interpretovat vzájemné vazby mezi poznatky. Součástí programu je seznámení účastníků s výukovými metodami a polytechnickými aktivitami, jejichž cílem je nejen pochopení základních procesů klimatické změny, ale i rozvoj řemeslných dovedností, znalostí z těchto vzdělávacích oblastí: Matematika a jeji aplikace, Informatika, Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce.
Teoretická část se věnuje složitosti pojetí udržitelného rozvoje, dále pak příčinám a dopadům klimatické změny. Závěr teoretické části se zaměřuje na účely polytechnické výuky, její složky a náležitosti pro její úspěšné využití ve vzdělávání. Praktickou část vzdělávacího programu tvoří polytechnické aktivity, které zjednodušeně představují vybraná témata klimatické změny doporučená projektovou dokumentací Učíme se reagovat na změnu klimatu II (vydáno Střediskem ekologické výchovy SEVER, podpořeno MŽP): Počasí a podnebí, Vývoj klimatu (Příčiny změn klimatu, Skleníkový efekt, Koloběh uhlíku), Důsledky změn klimatu, Adaptační a mitigační opatření, Klimatické scénáře.
Cílem tohoto vzdělávacího programu je rozvoj pedagogických dovedností v oblasti polytechnických metod a experimentů klimatického vzdělávání.
Přestože se formální výuka tématu klimatické změny pro svou komplexnost a náročnost plně věnuje až na 2. stupni ZŠ, cílem tohoto programu je seznámit účastníky, jak žákům 1. stupně ZŠ představit klimatická témata s využitím polytechnických aktivit. Účastníci získají přehled o složkách a metodách polytechnického vzdělávání. Seznámí se s aktivitami, které podporují zručnost žáků a zvyšují povědomí o klimatu i přírodních jevech a procesech s návazností na základní fyzikální a chemické zákonitosti. Mnohé ze zmíněných aktivit si prakticky vyzkouší.
Účastníci obdrží odkazy na zdroje pomůcek, materiálu a inspirací, které respektují potřeby žáků a zvyšují jejich vnitřní motivaci k polytechnickému vzdělávání a k péči o klima. Dále obdrží metodický materiál provádění vybraných aktivit k rozšíření klimatického a polytechnického vzdělávání ve své práci s žáky. Naplní tak účel zavedení polytechnického vzdělávání do systému vzdělávání ČR a požadavky OSN na globální propagaci tématu klimatické změny