Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (webinář)
21178/2022-4-829
8 vyučovacích hodin
Seminář vychází z novely Školského zákona, z vyhlášky 27/2016, z aktuálních změn RVP. Je zaměřen na specifičnost hodnocení výchovného a vzdělávacího procesu u žáků se SPU, SPCH, případně u žáků integrovaných a zároveň vyzdvihuje propojení závěrů speciálně pedagogické diagnostiky a individuálního hodnocení. Vysvětluje, jak je důležitý závěr pedagogické diagnostiky odborného školského pracoviště, z něj vycházející cíl vzdělávání a jeho zhodnocení s přihlédnutím ke specifičnosti znevýhodnění žáka. Obsahem semináře je i nastínění způsobů, jak vysvětlit rodičům hodnocení a jak rodiče informovat o pokrocích nebo nedostatcích u žáka. Součástí modulu je diskuse a rozbor příkladů z praxe.
Seminář zahrne následující z oblastí:
- Hodnocení žáků, význam hodnocení a jeho specifika u žáků SPU, SPCH
- Pravidlo SIR (složka sociální, informativní, reflexivní) v hodnocení
- Hodnocení, hodnocení kompetencí a sebehodnocení se zaměřením na motivační aspekt hodnocení u žáků SPU, SPCH
- Praktické ukázky hodnocení a diskuze
Účastníci vzdělávacího programu zvládnou strategické postupy pro hodnocení žáka vzhledem k výukovým cílům a naučí se vytvářet kritéria hodnocení ve vztahu k očekávaným výstupům ŠVP pro své vyučovací hodiny. Budou schopni vytvořit vlastní hodnotící a sebehodnotící nástroje pro hodnocení průběhu, pokroku a výsledků práce žáků a vyzkouší si volbu různých metod hodnocení s cílem podpořit motivaci žáka a přispět prostřednictvím hodnocení k naplňování cílů žákova učení. Prakticky porovnají rozdíl mezi sumativním a formativním hodnocením a dopad obojího na proces učení žáka.