Asertivita v životě pedagoga (webinář)
22.10.2024
8:00 - 15:30
ONLINE - webinář
odkaz bude zaslán přihlášeným 1 den před konáním
8 vyučovacích hodin
14516/2022-5-653
- Učitelé MŠ
- Učitelé 1. stupně ZŠ
- Učitelé 2. stupně ZŠ
- Učitelé SŠ
- Pedagogové volného času
- Vychovatelé školských zařízení
- Učitelé ZUŠ a SUŠ
- Asistenti pedagoga
22.10. 8:00 - 9:30 + 10:00 - 11:30 + 12:00 - 13:30 + 14:00 - 15:30
- Asertivita jako filozofie jednání - Základní charakteristiky asertivity. Zákonitosti a základní pravidla asertivní komunikace. Výhody a rizika využití v pedagogické praxi. Postoje pedagogů, žáků/studentů. Komunikace na základě respektu, hranice sebeúcty. Názor vs. pravda. Asertivní práva a povinnosti a jejich aplikace v prostředí školy.
- Asertivní chování a asertivní techniky - Empatie a aktivní naslouchání (pedagog – pedagog, pedagog – žák/student, pedagog – rodič). Asertivita – alternativa pasivity, agrese i manipulace u pedagogů, žáků/studentů. Negativní dotazování, negativní aserce, kritika a reakce na ně. Umění kompromisu, jednání formou win-win. Asertivní techniky (asertivní NE – odmítání bez výčitek, poškozená gramofonová deska, otevřené dveře aj.).
- Asertivní komunikace v prostředí školy, best-practices - Analýza vlastních předností a rezerv v asertivním přístupu. Asertivita a typické situace pro její použití. Zdravé sebeprosazování - dosahování cílů přiměřeným a přijatelným způsobem. Asertivita jako prevence zbytečných střetů a konfliktů.
Cílem vzdělávacího programu je posílit komunikační dovednosti pedagogických pracovníků využíváním asertivního jednání ve školním prostředí. Pedagogičtí pracovníci se v rámci vzdělávacího programu seznámí s podstatou asertivity, jejími výhodami, riziky a praktickými zásadami, zmapují a zvládnou zdokonalení svého vlastního asertivního stylu jednání, naučí se používat asertivní techniky v konkrétních situacích při své pedagogické praxi, osvojí si vhodné způsoby obrany proti pasivitě, agresi a manipulaci, zdokonalí schopnost lépe hájit a prosazovat své zájmy a dosahovat cílů přiměřeným a přijatelným způsobem.
Po absolvování vzdělávacího programu budou pedagogičtí pracovníci schopni úspěšně a efektivně aplikovat nástroje asertivního jednání při jednání s žáky/studenty, rodiči, kolegy i vedením školy, aby se dokázali sebeprosazovat na základě respektu k sobě i druhým, snížili tak pravděpodobnost vzniku konfliktů, nedorozumění a účinněji se bránili manipulaci.
Absolvent Sociální pedagogiky University Tomáše Bati ve Zlíně – obory aplikovaná psychologie a ŘLZ. Doplňující pedagogické studium IMS Brno – obor středoškolské učitelství (ZSV). 12 let působí jako lektor se specializací: Manažerské dovednosti, komunikační dovednosti, obchodní dovednosti, osobnostní dovednosti, rozvoj lidských zdrojů. Od roku 2004 vede kurzy Efektivního učení a rozvoje paměti.
1 950 Kč/osobu (osvobozeno od DPH)