Školním metodikem prevence naplno
24 vyučovacích hodin
Obsahem programu je seznámení metodiků prevence s procesy a technikami vedoucími ke zvýšení jejich odborných kompetencí v oblasti prevence rizikového chování ve škole. Důraz bude kladen také na osobnostní rozvoj a psychohygienu.
Školní metodik prevence (dále ŠMP) jako součást pedagogického sboru školy
- Sdílení praxe účastníků - výkon funkce ŠMP s ohledem na jeho postavení v pedagogické praxi školy
- Příklady dobré a špatné praxe výkonu funkce ŠMP v rámci pedagogického sboru
- Metodické vedení pedagogů v oblasti prevence rizikového chování (vč. asistentů pedagoga, vychovatelů)
- Otevřená spolupráce s rodiči a role ŠMP v ní - nastavování spolupráce, nastavení spolupráce s rodičem
Individuální práce ŠMP s dítětem s rizikovým chováním
- Specifika, zásady, cíle, charakteristika jednorázových a opakovaných rozhovorů s žáky s využitím příkladů z praxe
- Kompetence ŠMP při individuální práci ŠMP s dítětem s rizikovým chováním
- Průběh individuální práce ŠMP s dítětem s rizikovým chováním
- Vhodné a nevhodné postupy
- Kazuistiky žáků s rizikovým chováním a brainstorming možného dlouhodobého vedení těchto žáků
Základy mediace pro potřeby ŠMP
- Úvod, význam, zásady, role zúčastněných osob v procesu mediace
- Příprava mediačního setkání, nastavení pravidel, nestrannost, pozitivní přístup
- Mediační proces - prostor k vyjádření, možnosti řešení a hledání cesty k dohodě, časový rámec mediace, příklady z praxe
- Manipulace a antimanipulační techniky
- Nácvik mediace využitím modelových situací
- Závěrečná evaluace workshopu
Psychohygiena ŠMP
- Význam, prevence syndromu vyhoření
- Relaxační techniky, Imaginace + kresba, Jacobsonova progresivní relaxace
Cílem workshopu je seznámit školní metodiky prevence s procesy a technikami vedoucími ke zvýšení odborných kompetencí v oblasti prevence rizikového chování ve škole. Důraz bude kladen také na osobnostní rozvoj a psychohygienu. Aktivizace účastníků a efektivita programu bude podpořena využitím práce s kazuistikami, brainstormingem, nácvikem při modelových situacích apod.