šablony
Rozvoj dovedností pro úspěšné čtení i u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Hodinová dotace
6 vyučovacích hodin
Obsah školení
Školení se zaměřuje na oblast zrakového vnímání. Projdeme si správným vývojem zrakového vnímání a co by měl umět žák s nástupem do školy. Také se podíváme na to, když některé funkce nejsou dobře rozvinuté a jak pracovat na jejich rozvoji. Školení se zabývá také žáky se speciálními vzdělávacími potřebami - co jsou podpůrná opatření, jaké postupy zvolit, pokud dojde k problémům v oblasti zrakového vnímání a jak se celá situace odrazí na školní úspěšnosti. V rámci školení dostanete praktické ukázky a další odkazy na literaturu a další vzdělávání. Školení je určené pedagogům a pedagogickým pracovníkům a zároveň pracovníkům školního poradenského pracoviště.
- Kdo je to žák se speciálními vzdělávacími potřebami - co jsou podpůrná opatření, individuální vzdělávací plán, plán pedagogické podpory
- Zrakové vnímání - definice, teoretické ukotvení
- Vývoj zrakového vnímání - jak se zrakové vnímání vyvíjí u dětí a mladších školních žáků
- Klasifikace zrakového vnímání - rozdělení dílčích poznávacích funkcí
- Rozlišení figury a pozadí - popis této poznávací funkce, jaké jsou problémy, praktické ukázky pro rozvoj této funkce.
- Zraková analýza a syntéza - popis, problémy, praktické ukázky pro rozvoj
- Rozlišení tvarů a jejich pozic
- Zraková paměť
- Vnímání sekvence zrakových informací
- Hry pro rozvoj zrakového vnímání
Vzdělávací cíle
Účastník tohoto školení se bude orientovat v dílčích poznávacích funkcích, které spadají do oblasti zrakového vnímání. U každé dílčí poznávací funkce frekventant pozná specifika toho, když nejsou dostatečně rozvinuté a dostane nabídku nástrojů, jak tyto funkce může dále rozvíjet. Zorientuje se v problematice podpůrných opatření na škole, kdo je to žák se speciálními vzdělávacími potřebami, co je to plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán.