Strukturované jednotky snoezelen – multisenzorické prostředí pro rozvoj smyslového vnímání a pozornosti
28936/2022-4-1041
8 vyučovacích hodin
Seminář poskytne účastníkům seznámení se způsoby vytvoření a možnostmi zařazení strukturované jednotky snoezelen a prací v multisenzorickém prostředí (snoezelen) do výuky běžných mateřských škol, prvních ročníků základních škol a školních družin. Účastníci se seznámí s postupem, jak připravit multisenzorické prostředí snoezelen – nastavitelné a kontrolované prvky pro stimulaci zraku, sluchu, čichu, hmatu, … – a jak s těmito prvky pracovat směrem k podpoře soustředění. Seminář se zaměřuje na výběr prvků a přizpůsobení prostředí i s ohledem na inkluzi dětí s mírnými formami ADHD, PAS ad. Účastníci se dozvědí, jak sestavit výukovou hodinu tzv. strukturovanou jednotku snoezelen a jak lze tuto jednotku aplikovat i v běžném prostředí mateřských škol, prvních ročníků základních škol a školních družin. Součástí kurzu je i prožitková část – účastníci si vyzkouší strukturovanou jednotku s tématem, které zapadá do rámcového vzdělávacího plánu, a získají tipy pro zařazení dalších témat s důrazem na zapojení více smyslů, které zároveň obohatí předškolní přípravu či výuku.
Dalším cílem semináře je naučit seznámit se a naučit pracovat s prvky multisenzorického prostředí a využít je zejména pro zlepšení soustředění u dětí ve věkovém rozmezí 5–8 let a sestavením strukturované jednotky snoezelen reflektující témata vzdělávacích plánů, čímž prohloubí vzdělávací efekt zážitkovou formou.