Osobnostní a sociální rozvoj učitele
875/2022-4-185
16 vyučovacích hodin
Vzdělávací program pro učitele všech typů škol je sestaven jako seznamování s různými praktickými metodami a způsoby pojetí tématu osobnostně sociálního rozvoje. Cílem OSR je kultivovaný rozvoj osobnosti účastníků po stránce rozumové, emocionální, volní. Účastníci prostřednictvím OSR mohou získat orientaci v sobě samém i v další životní dráze. OSR rozvíjí kompetenci sociální, schopnost spolupracovat, hájit a prosazovat své oprávněné zájmy, schopnost komunikovat, rozeznávat nehumánní postoje. S tím je spojeno dosažení přiměřeného stupně empatie, odpovědnosti a potřeby pomoci lidem. Prostřednictvím OSR lze rozvíjet dovednost organizovat a řídit různé činnosti, pracovat v týmu a pozitivně ovlivňovat mezilidské vztahy.
Přehled témat:
Program je zaměřený na rozvoj etických a sociálních dovedností účastníka. Součástí každého modulu je rozbor modelových situací, nabízených aktivit a následná diskuse o možných reálných situacích. Jedná se o cyklus na sebe navazujících bloků vedený interaktivní formou praktického tréninku s přednáškovými vstupy s aktivním zapojením účastníků.
Kurz je rozdělen na tři části, každá zahrnuje teoretickou i praktickou část.
Teoretické vstupy jsou procvičovány v praktických částech kurzu, kde se pedagogové seznámí s těmito tématy:
- aktivity rozvíjející komunikaci
- činnosti poskytující zpětnou vazbu
- interaktivní hry založené na spolupráci ve skupině
- technikami aktivního sociálního učení směrovaného na stimulaci sociálních dovedností při řešení interpersonálních konfliktů
Dále si účastníci prakticky zažijí některé aktivity, k nimž na základě zpětné vazby a svých zkušeností vypracují vyučovací jednotku s aplikací získaných poznatků ze semináře.
Účastník:
- se seznámí s různými praktickými metodami a způsoby pojetí témat osobnostně sociálního rozvoje.
- zdokonalí se v poskytování zpětné vazby zaměřené na rozvoj sociálních dovedností (komunikace, aktivní naslouchání a vnímání, podpora a spolupráce, vcítění se, respekt, tolerance, adaptace…)
- ujasní si potřebu vytvoření efektivního učebního prostředí, které napomáhá i rozvoji osobnosti učitele.
- zlepší se v dovednosti správně poskytovat i přijímat zpětnou vazbu při vzájemném hodnocení