Základy práce pedagoga s dvouletými dětmi v MŠ
14516/2022-5-653
8 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřen na problematiku zařazování dvouletých dětí do MŠ a všech oblastí, které s tím souvisí. Téma školení navazuje na dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy a nutnost posílit nabídku a kompetence pedagogů MŠ v oblasti vzdělávání a péče o děti do tří let. Účastníci společně s lektorkou zhodnotí přínosy a rizika spojená se zařazováním dvouletých dětí do MŠ a budou obeznámeni s kritérii pro přijetí a nástup dvouletého dítěte do MŠ z pohledu legislativy platné v ČR. Dále se zaměří na specifické požadavky vzhledem k vývojovým a věkových zvláštnostem, které je nutné akceptovat a na oblasti spojené s organizací chodu MŠ – přizpůsobení prostoru, personální zajištění, spolupráce s rodinou, nabídka vhodných aktivit apod. Seminář zahrne také ukázky představovaných aktivit pro dvouleté děti, které mohou účastníci následně využít ve své pedagogické praxi. Školení zahrne moduly s následujícím obsahem:
- Zařazení dvouletého dítěte do MŠ z pohledu legislativy a požadavky na MŠ s tím spojené
- Metodika práce a organizační formy využitelné při práci s dvouletými dětmi v MŠ
- Výtvarné, dramatické a další tvořivé činnosti pro dvouleté děti spojené s praktickými ukázkami
- Seznámení s literaturou vhodnou k samostudiu i práci s dětmi
- Pohybové hry a další sportovní aktivity pro dvouleté děti v MŠ i venkovním prostředí spojené s praktickými ukázkami
Účastníci semináře se seznámí s problematikou zařazování dvouletých dětí do MŠ v celé šíři, jak teoreticky, tak i prakticky – od legislativy, nástupu dítěte a jeho adaptaci v MŠ, spolupráci s rodinou, přes připravenost prostředí, specifické podmínky, vývojová specifika dvouletého dítěte (psychosomatický vývoj), až po metody a formy pedagogické práce s ohledem na věkové zvláštnosti. Nedílnou součástí školení jsou i ukázky činností, které si účastníci sami vyzkouší a které mohou následně využít ve své praxi.