Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů
14516/2022-5-653
40 vyučovacích hodin
Seminář se zaměřuje na osobnostně sociální rozvoj pedagogických pracovníků s akcentem na jeho využití v různých kontextech a situacích v profesi. Vybavuje účastníky sebediagnostickými nástroji a také představuje sebepoznávací techniky a strategie, díky kterým mohou pedagogičtí pracovníci lépe interagovat v osobním i profesním životě a lépe tak chápat a fungovat ve vztazích s druhými lidmi a v různých kontextech. Zároveň se zaměřuje na náročné aspekty profese a to, jak efektivně fungovat v různých situacích, chápat je, interagovat v nich a vyrovnávat se s nimi. Představuje syndrom vyhoření a to, jak využít vlastního rozvoje v prevenci a případném boji se syndromem vyhoření.
Seminář pak také zdůrazňuje formu sebepoznání v různých komunikačních situacích a vlastní komunikační schémata a efektivnější způsoby komunikace v různých kontextech a ve specifickým situacích spojených s pedagogickým působením.
Poznání vlastních komunikačních a emočních vzorců chování v určitých situacích předpokládá efektivnější sebeprezentaci a efektivnější fungování v různých sociálních rolích a vztazích, včetně zvládání konfliktů. Seminář se také zaměřuje na propojenost osobního a profesního života a efektivnější fungování v těchto kontextech.
Poslední částí semináře jsou pak specifika některých interakcí v pedagogické profesi, efektivní práce s časem a zvládání zátěžových a problematických situací v životě i profesi. V rámci semináře budou představeny některé techniky efektivního a méně efektivního vyjednávání s využitím přístupu zaměřeného na řešení (SF).
Účastník semináře:
1. dokáže rozpoznat a identifikovat některá specifika své osobnosti a některé vzorce chování, často skryté,
2. umí využít některé běžné autodiagnostické metody pro posouzení „já tady a teď, já dříve a nyní“,
3. dokáže pracovat se specifickým osobnostním nastavením a využít své jedinečnosti při práci v různých kontextech,
4. dokáže šířeji a jinak interpretovat některé interakce osobnosti s prostředím,
5. zná specifika syndromu vyhoření a to, jak mu předcházet či jak s ním bojovat včetně autodiagnostiky,
6. dokáže si uvědomit propojení profesního a soukromého života a bude si vědom vzájemné provázanosti a reciprocity,
7. seznámí se zásadami sebeprezentace a některými „pastmi“ v rámci pedagogické profese,
8. naučí se některým novým komunikačním technikám a strategiím včetně obrany proti manipulaci,
9. dokáže lépe využívat některé asertivní techniky při zvládání náročných situací,
10. naučí se některým komunikačním technikám z přístup orientovaného na řešení (SFT), které je možné využít při komunikaci v pedagogické profesi