Poezie pro mladší žáky – vstup do dětské mysli
1130/2023-4-223
8 vyučovacích hodin
Poezie je součástí života odnepaměti, slovesné umění má v kultuře nenahraditelné místo. Děti díky literatuře získávají jedinečné prožitky a prvé podněty z literatury přicházejí z poezie. Je potřeba pracovat s poezií jako takovou, neopomíjet didakticko-výchovný charakter, ale též prostor pro fantazii a obrazotvornost.
Cílem semináře je poukázání na možnosti literárního, básnického působení na děti, a to výchovou poezií a k poezii. Právě díky říkankám, rozpočítadlům, aj. dítě vstupuje do literárního světa. Na semináři bude ukázáno, jak lze s poezií pro děti (žáky) zacházet, kolik možností skýtá, jak ji lze uchopit zážitkovými didaktickými metodami, tvořivými aktivitami, jak je pro malé děti (žáky) rýmování přirozené a obohacující, co vše se dá s poezií pro děti (žáky) dělat. Budou prezentovány praktické ukázky práce s poezií, stejně tak podpůrný výukový materiál, v neposlední řadě vhodné texty a knihy. Nebudou chybět aktivity vedoucí k tvořivosti žáků, neboť skrze poezii lze nabývat dalších poznatků (mezipředmětová propojování), využívat představené metody v literární výchově, nebude opomíjen přednes a práce se slovy, rytmem apod.