logo
+420 734 839 966
po – pá 8:00 – 16:00

šablony

Příprava předškoláka v MŠ na vstup do základní školy


Číslo akreditace

6873/2022-4-422

Hodinová dotace

18 vyučovacích hodin

Obsah školení

Dvoudenní seminář je rozdělen do několika okruhů dle témat souvisejících s přípravou předškoláků na vstup do ZŠ.

V úvodu bude prostor věnován upozornění na rizikové faktory pozdější školní neúspěšnosti. V této části budou prezentovány profily dětí s problematickým chováním v MŠ. Probrána bude otázka neuróz, dětí s poruchami chování, hyperaktivních dětí a dětí méně nadaných, přístup a pedagogické vedení. V této souvislosti budou prezentovány i kasuistiky z profesní praxe speciálního pedagoga.

Následovat bude okruh věnovaný metodickému vedení dětí, rozvoji a stimulaci percepčně-motorických schopností a dovedností dětí potřebných pro úspěšný nástup do ZŠ. V této prakticky zaměřené části semináře budou prezentovány jednotlivé ukázky oblastí přípravy předškoláků, účastníci se prakticky seznámí s jednotlivými metodickými postupy, budou jim ukázány příklady výuky za použití dostupných metodických materiálů a pomůcek.

Následující z okruhů se bude věnovat grafomotorice, systematickému rozvoji grafomotorických dovedností (metodické vedení) a odstranění možných obtíží (Lateralita – souhlasná, zkřížená; Cvičení vizuomotorické koordinace – metodika; Metodika grafomotorických cvičení – metoda obtahování; Odstraňování grafomotorických obtíží).

Seminář se následně zaměří na matematické představy a prostorovou orientaci předškoláků. Obsahem této části je podrobně probrat otázky týkající se rozvoje matematických představ u dětí, seznámit účastníky se základními pojmy v dané problematice a zároveň je naučit způsobům jejich praktického rozvoje a zvládnutí – metodické vedení (Poznávání základních geometrických tvarů; Rozvoj prostorové představivosti, orientace v prostoru  –  pravolevá orientace, orientace na souhlasné rovině, orientace na protilehlé rovině; Rozvoj posloupnosti – řady, pochopení a práce s pojmy – první, poslední, hned před, hned za, za a před; Pojem skupina předmětů a vztahy mezi předměty ve skupině – tvoření a porovnávání množin s názorem, rozvoj pojmů – větší, menší, stejně velká; Názorná představa o čísle; Prezentace ukázek práce s názornými pomůckami – práce s názorem; Metodické vedení rodičů a jejich dětí učitelem).

Poslední z částí je zaměřena na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace smyslového vnímání, i jako možná prevence specifických poruch učení. Cílem je účastníkům zprostředkovat náměty na zábavná cvičení a hry na rozvoj percepce – metodické vedení rodičů a jejich dětí (Rozlišení barev, velikosti, tvaru; Rozlišení figury a pozadí; Rozlišení podobných a stranově odlišných tvarů – zraková diferenciace; Zraková analýza a syntéza; Rozvoj zrakové paměti; Sluchové vnímání; Nácvik sluchového rozlišování – sluchová diferenciace; Vnímání a reprodukce rytmu; Sluchová analýza a syntéza – fonematický sluch; Rozvoj sluchové paměti; Metodické vedení rodičů a jejich dětí učitelem).

Vzdělávací cíle

Seminář je zaměřen na rozšíření kompetencí pedagogů v oblasti pedagogické diagnostiky dětí předškolního věku – zvolení vhodného postupu vzhledem k vývojové úrovni dítěte v dané sledované oblasti. Cílem kurzu je poskytnout účastníkům konkrétní metodické postupy v oblastech grafomotorických dovedností a schopností, smyslového vnímání, matematických představ a jazykové roviny, jejichž základy jsou velmi důležité pro úspěšný start do 1. třídy ZŠ a jež jsou výstupními standardy pro MŠ v rozvoji předškolního dítěte.