Badatelsky organizovaná výuka (webinář)
28092/2021-4-972
6 vyučovacích hodin
Badatelsky orientovaná výuka (BOV) je aktivizační metoda výuky, která klade hlavní důraz na vlastní práci a prožitek žáka. Je jednou z efektivních strategií pro vzdělávání, kterou lze úspěšně začlenit do vzdělávacího procesu při práci s žáky v heterogenní třídě. Strategie je svým přesahem vhodná jednak pro přírodovědné předměty, tak pro předměty humanitní. Jde o dlouhodobý nástroj práce ve třídě, skupině či s jednotlivcem, který učí vědeckému a kritickému myšlení, kdy jeho jednání směřující k aktivnímu řešení problému.
Badatelství (BOV) využívá problémových situací, které v žácích vzbuzují potřebu zjistit, jak věci fungují. Žáci kladou otázky, formulují hypotézy, plánují postup jejich ověření, provádějí pokusy, vyhledávají a třídí informace, vyhodnocují výsledky a formulují závěry, které prezentují. Spolu s lektorkou budou účastníci společně definovat základní kroky, které pomohou začlenit BOV do vzdělávání.
Seminář představí pedagogům praktické náměty a badatelské aktivity, které mohou realizovat ve výuce různých předmětů. Plánované aktivity jsou zaměřeny na formativní hodnocení, povedou žáky k sebehodnocení, vrstevnickému hodnocení a k tvorbě žákovských portfolií.
Cílem školení je ukázat pedagogům, jak zavést do výuky účinné metodické přístupy zaměřené na propojování poznatků a dovedností z různých oborů, které jsou užitečné pro reálný život, jak propojit sociální a občanské kompetence s učivem a vést žáky k aktivnímu učení, kreativnímu myšlení, hledání souvislostí s praktickým životem a vytváření důležitých sociálních dovedností v kolektivu třídy.