Učitel jako spolutvůrce klimatu třídy
8942/2023-5-472
8 vyučovacích hodin
Účastníci budou seznámeni s pojmem klima ve třídě a ve škole a s mechanismy, které toto klima ovlivňují. Akcentována bude práce s třídním kolektivem, jako heterogenní skupinou, v duchu společného (inkluzivního) vzdělávání. Definována bude funkce třídního učitele a jeho role při ovlivňování klimatu ve třídě. Představeny budou možnosti diagnostikování a ovlivňování třídního klimatu. Dále bude seminář zaměřen na způsoby budování vlastní autority pedagoga a dobrých vztahů s žáky, rozvoj kooperace a sociálních dovedností pro kooperaci. Zmíněny budou faktory, které podporují spolupráci, přátelství a toleranci. Tématem bude také posilování pozitivních vrstevnických vztahů mezi žáky a posilování vztahu pedagog – žák (včetně vytváření a využití dohod mezi žáky a učiteli a dalšími možnými stranami). Zmíněny budou také aktuální nové pohledy na výuku, soužití a spolupráci ve škole ve světle RVP a inkluzivního vzdělávání.
Účastníci se seznámí s tím, jakým způsobem je možné rozvíjet dovednosti a kompetence, které vedou k efektivní výuce, k tvorbě pozitivního klimatu ve třídě a ve škole a k prevenci negativních jevů ve školním prostředí. Budou jim představeny nástroje pro pozitivní ovlivňování žáka a třídního kolektivu, seznámí se s různými styly vedení a různými typy autorit a jejich vlivu na třídní klima.