Výuka mimo školní prostředí, aneb učíme se v přírodě
28092/2021-4-972
6 vyučovacích hodin
Venkovní prostředí přináší dětem řadu výhod. Výuka v přírodě nabízí žákům kromě rozvoje psychického i fyzického zdraví také zlepšení pozornosti, vzdělávacích výsledků, motivaci k učení a posílení vztahů ve třídě.
Pedagogové se seznámí s aktivitami, které umožní zvýšit kompetence žáků ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj za pomoci místně ukotveného učení, za využití mezipředmětových vazeb a jak mohou žáci získat zkušenosti, prožitky a zážitky během výuky v okolí školy a přilehlém regionu. Pedagogickým pracovníkům bude představen soubor rozmanitých venkovních aktivit, her a námětů pro rozvoj klíčových kompetencí v oblasti udržitelného rozvoje za pomoci místně ukotveného učení.
Výuka ve venkovním prostředí je jednou z efektivních strategií pro vzdělávání, kterou lze úspěšně začlenit do vzdělávacího procesu při práci s žáky v heterogenní třídě. Představená výuka je svým přesahem vhodná jednak pro přírodovědné předměty, tak pro předměty humanitní. Aktivní výuka v přírodě učí žáky vědeckému a kritickému myšlení a směřuje k aktivnímu řešení problémových úloh.
Cílem semináře je poskytnout pedagogickým pracovníkům jiný pohled na výuku, získání teoretických znalostí i praktických zkušeností, jak co nejvíce využít venkovní prostředí a přírodní zákony ve výuce jednotlivých předmětů.