Emoce v příběhu, knize
28092/2021-4-972
8 vyučovacích hodin
Pojem „emoční inteligence“ lze definovat jako souhrn emočních dovedností, jejichž zvládnutí pomáhá cítit se lépe nám samotným, ale především ukazuje cestu, jak se citlivě a s respektem chovat k ostatním. Usnadňuje soužití s ostatními a porozumění okolí. Znamená to rozpoznat své vlastní emoce, umět je ovládnout a kultivovat, být schopný sám sebe motivovat, ale také dokázat se vcítit do pocitů druhých a prokázat společenskou obratnost v oblasti komunikace a mezilidských vztahů.
A právě tento seminář je zaměřen na emoce, definici emocí, proč je důležité učit děti již odmalička emocím rozumět, mluvit o pocitech, rozeznávat je. Emoce ukryté v dětských knihách, při pečlivém výběru, lze zdárně definovat, odkrývat, nacházet.
Skrze texty a příběhy pro děti lze ukazovat, jak emoce vyjadřovat, jak s tím pomoci dětem, jak o emocích komunikovat s dětmi, učit je rozpoznávat, tím posilovat jejich emoční inteligenci a prosociální dovednosti. Pro společnost je posilování emoční inteligence bezesporu žádoucí, bohužel nebývá vždy v popředí zájmu při vzdělávání dětí a žáků.
Cílem semináře je pomoci pedagogům (nejen jim) lépe se orientovat v problematice emocí, emoční inteligenci, prosociálních aktivitách, pochopení sebe sama, tím i druhých. Budou představeny knihy a konkrétní příběhy, díky nimž lze učit, jak emoce vyjadřovat, jak s tím pomoci dětem, jak o emocích komunikovat s dětmi, jak je učit rozpoznávat, přijímat je, nepotlačovat, a tím posilovat jejich emoční inteligenci a prosociální dovednosti, a to praktickými ukázkami, návody a situacemi. Bude názorně
a zřetelně ukazováno, jak s takovými texty pracovat, čím jsou specifické, jak mohou obohacovat děti, žáky, skupiny.