Čtenářské strategie
875/2022-4-185
8 vyučovacích hodin
Vzdělávací program pedagogy seznámí s efektivními strategiemi, které rozvíjejí čtenářskou gramotnost, napomáhají žákům s porozuměním textu, rozvíjejí další čtenářské dovednosti a kompetence k učení prostřednictvím práce s beletristickými a naučnými texty. Vyzkoušíme si čtenářské strategie na podkladě vlastního prožitku čtení a osvojíme si databázi čtenářských strategií, které napomáhají porozumění textu. Na modelových lekcích si vyzkoušíte efektivní práci s texty.
Při práci se strategiemi budeme klást důraz na vlastní proces, jaké tipy můžeme využít pro první hodiny se strategiemi, jak vést žáky k přemýšlení nad texty, zaměříme na obecný popis jednotlivých fází výuky, následně pak budeme celý proces názorně demonstrovat na konkrétních příkladech práce se strategiemi, jakým způsobem můžeme žákům představit strategie např. sledování porozumění, předvídání, kladení otázek k textu, hledání souvislostí, usuzování, jaké metody můžeme volit k rozvoji vytváření představ, popř. jak vést žáky k výběru podstatných informací z textu nebo zaznamenávat informace o přečteném.
- Seznámit pedagogy s metodami a strategiemi vedoucími k rozvoji čtenářství ve všech vzdělávacích předmětech
- Poskytnout praktické tipy a ukázky, jak čtenářské strategie zařadit do výuky