Poezie v edukaci
28092/2021-4-972
8 vyučovacích hodin
- co vše je poezie (pro děti, žáky), možnosti literárního působení na děti (žáky), výchova poezií a k poezii,
- poezie v rodině a MŠ, ZŠ – přirozenost básnického působení od nejútlejšího věku, vliv pedagoga ZŠ na čtenářskou gramotnost, Český jazyk a literatura jako tvořivě pojatá nauka, poezie jako cesta k umění, chápání světa, apoetický věk, možnosti poezie – didaktické metody proaktivní vyučování, interpretace textu,
- tvořivé aktivity, praktické ukázky práce s poezií, možnosti mezipředmětových propojování – využívání hry, dramatické výchovy aj., skupinová a kooperativní výuka,
- přednes poezie, mluvní vzor pro děti (žáky),
- prezentace podpůrného výukového materiálu, vhodných básnických sbírek, textů a knih pro děti.
Cílem semináře je poukázání na možnosti literárního, básnického působení na děti. Právě díky ní dítě vstupuje do literárního světa (říkanky, rozpočítadla,…). Na semináři bude ukázáno, jak lze s poezií pro děti (žáky) zacházet, kolik možností skýtá, jak ji lze uchopit zážitkovými didaktickými metodami, tvořivými aktivitami, jak je pro malé děti (žáky) rýmování přirozené a obohacující, co vše se dá s poezií pro děti (žáky) dělat. Jak k poezii motivovat. Budou prezentovány praktické ukázky práce s poezií, stejně tak podpůrný výukový materiál, v neposlední řadě vhodné texty a knihy. Nebudou chybět aktivity vedoucí k tvořivosti žáků, neboť skrze poezii lze nabývat dalších poznatků (mezipředmětová propojování), využívat představené metody v literární výchově, nebude opomíjen přednes a práce se slovy, rytmem apod.