Úvod do problematiky nevhodného zacházení a jednání se seniory a jedinci s handicapem, syndrom EAN
8 vyučovacích hodin
Cílem kurzu je předat absolventům informace o nevhodném zacházení se seniory a s handicapovanými jedinci. Účastníci kurzu se naučí lépe vnímat seniora v průběhu stáří v souvislosti s problematikou prevence EAN. Prohloubí si znalosti o asertivní komunikaci. Dále si také lépe uvědomí včasné a správné rozpoznání varovných příznaků násilí na seniorech a jedincích s postižením, které pomůže zabránit další eskalaci. Účastníci se seznámí s charakteristickými změnami u týraných jedinců, v jejich chování, emocích, kognitivních případně řečových funkcích. Uvědomí si lépe změny v sociálních vztazích u klientů sociálních služeb včetně problematiky druhu týrání, následků týrání a možnostmi sociálně právní ochrany týraných seniorů a handicapovaných osob. Naučí se pochopit příčiny selhání odpovědné, pečující osoby, seznámí se s dalšími pojmy.
|
Úvod do problematiky specifických potřeb seniorů
8 vyučovacích hodin
Základní potřeby klientů - Fyziologické potřeby, bezpečí, uznání, seberealizace a kognitivní potřeby. Změny v seniorském věku - medicínské, sociální: Instabilita, poruchy hybnosti, pokles svalové síly, poruchy zraku aj. Potřeba bezpečného prostředí pro klienty. Specifické potřeby seniorů v kontextu fyziologických. Změna hierarchie potřeb seniorů. Péče podporující důstojnost člověka z hlediska potřeb seniorů. Možnosti a stimulace specifických vyšších potřeb seniorů. Pohybová a psychická aktivita seniorů z hlediska jejich potřeb.
|
Úvod do problematiky týrání a zneužívání v sociálních službách
8 vyučovacích hodin
Násilí, týrání, zneužívání a zanedbávání péče u ohrožených skupin obyvatelstva s větším zaměřením na skupinu seniorů, jež žijí v domácím prostředí, nebo využívají pobytové sociální služby. Druhy a formy násilí, vhled do oblasti legislativy a konkrétní pomoci. Specifika možného zanedbávání péče v zařízeních sociálních služeb, jeho identifikace a příčiny. Náročnost výkonu pomáhající profese, prevence syndromu vyhoření a předcházení nevhodnému chování.
|
Uživatel drog jako klient sociální služby
8 vyučovacích hodin
Kontakt sociálního pracovníka (či pracovníka soc. služby) a uživatele drog v různých kontextech. Nejčastěji zneužívané typy látek, možnosti léčby a následné péče o uživatele drog. Zkušenosti a náměty pro práci s touto cílovou skupinou, včetně jejích specifik a úskalí. Efektivní práce a práce na změně, komunikace, motivace a případné intervence.
|
Vedení podpůrného rozhovoru a efektivní komunikace v sociálních službách
8 vyučovacích hodin
Seminář představuje způsoby, jak navyšovat emoční inteligenci a možnosti jak mapovat komunikační pole mezi klientem a pracovníkem. Účastníci získají základní orientaci v komunikačních strategiích, které mohou uplatnit ve své každodenní praxi a využít je v proaktivní komunikaci s klientem. Na modelových situacích si vyzkouší funkční rozhovor a seznámí se s podpůrným typem rozhovoru se zřetelem ke specifikům cílové skupiny v jejich praxi.
|
Využití na řešení zaměřeného přístupu v práci sociálního pracovníka
8 vyučovacích hodin
Kurz se zaměřuje na možnosti využití na řešení zaměřeného přístupu v praxi sociálního pracovníka. Představuje základní rozdíly v tradičním chápání pojetí sociální práce a na řešením orientovaném přístupu. Na konkrétních, praktických příkladech představuje základní premisy a možnosti intervencí v rámci tohoto přístupu – zaměření na řešení, nikoliv na problém, „problem talk“ a „solution talk“, práce se zdroji, práce s výjimkami. Dále se pak zaměřuje na využití zázračné otázky při práci s klientem v různých fázích motivace a některé komunikační strategie – „tanec kolem problému“, cirkulární dotazování, dekonstrukce. Kurz představuje také některá možná úskalí využití tohoto přístupu při práci s klientem, zejména v kontextu tradičního chápání sociální práce.
|
Využití všímavosti (mindfulness) při zvládání stresu v sociálních službách
8 vyučovacích hodin
Absolvent se seznámí se základy všímavosti a získá základní znalosti a dovednosti, jak může snížit napětí a stres pramenící z pracovního přetížení a konfliktních situací ve vztahu ke klientům i ke spolupracovníkům. Díky tomu bude více vnímavý ke svým potřebám, zvýší se jeho psychická odolnost a emoční vyrovnanost, posílí se jeho pozornost.
|
Využití zahrady při práci s uživateli sociálních služeb
8 vyučovacích hodin
Účastníci budou seznámeni s historickými kořeny zahradní terapie, což bude dáno do kontextu současných sociálních služeb v jejich individuálních podmínkách. Na zahradu je v rámci kurzu nahlíženo z několika hledisek – témata „zahradničení“, tedy rovina pracovní terapie, dále relaxační, aktivizační, smyslové podněty. Otevírají se otázky k čemu má zahrada sloužit, jaké máme zdroje, podmínky a co pro smysluplné využití zahrady můžeme jako pracovníci udělat. Hledání možností „jak dostat zahradu dovnitř“ a jak život z budovy sociální služby „dostat ven“.
|
Z hlavy do těla - praktický hravý workshop pro skutečnou změnu
8 vyučovacích hodin
Školení je koncipováno velmi prakticky a zážitkově. Účastníci na vlastní kůži zažijí, jak silně vnímají případně nevnímají svoje tělo a porozumí tomu, jaký to má vliv na jejich běžný život, zvládání zátěžových situací, hodnocení sebe i druhého člověka, schopnost inovace, empatie. Techniky směřují k rozvoji dovednosti ovládnutí toku svých myšlenek právě pomocí zapojení těla. Výsledkem je větší uvědomění funkčních a nefunkčních nástrojů našeho mozku a to, jak jim nepodléhat. Součástí workshopu jsou techniky k uvolnění vzteku, smutku a dalších emocí, před kterými běžně lidé zavírají oči a tím pádem dochází k jejich potlačování a následné nespokojenosti, úzkostem, depresím, vyhoření atp. Techniky zaměřené na sdílení vedou k rozvoji dovednosti empatie, naslouchání a nehodnotícího postoje, což jsou zásadní profesionální dovednosti sociálního pracovníka.
|
Základy adiktologického poradenství
16 vyučovacích hodin
Seminář se zaměřuje na problematiku alkoholových i nealkoholových závislostí. V rámci bio-psycho-sociálně-spirituálního modelu představuje různé typy závislosti a jejich specifika s ohledem na typ užívané látky, fázi drogové kariéry a případné možnosti léčby. Popisuje rizika a důsledky užívání návykových látek. Dále se pak zaměřuje na specifika závislých ve vývojovém kontextu s ohledem na kognitivní, emocionální a sociální rozměr života člověka, na základě autentických výroků klientů ilustruje způsoby uvažování a chování uživatelů drog.
V rámci semináře budou na základě příkladů z praxe a modelových situací představeny efektivní způsoby komunikace se závislými, včetně základů motivačně intervenční práce s nimi, vycházejícími z motivačních rozhovorů a na řešení orientovaného přístupu v poradenství.
|
Základy krizové intervence
8 vyučovacích hodin
Školení se zaměřuje na předání základních znalostí a dovedností pro práci s klienty v krizi. Definuje krizi v kontextu bio-psycho-sociálně-spirituálního modelu života a ozřejmuje hlavní možné spouštěče krize v kontextu různých věkových skupin. Formou (modelových situací) seznamuje s některými technikami, které je možné využít v krizových situacích a s eticky problémovými aspekty poskytování krizové intervence.
|
Základy práce s klientem s manipulativním chováním i agresí
8 vyučovacích hodin
Ve vzdělávacím programu Základy práce s klientem s manipulativním chováním i agresí bude popsána manipulace, její formy a příčiny. Budou rozebráni činitelé vyvolávající agresivní chování (např. nevhodné chování personálu jako spouštěč manipulace či agrese). Bude popsán klient manipulující i agresivní a příčiny tohoto chování, jako je např. emoční reakce na neuspokojené potřeby či naučené chování. Budou popsány manipulativní projevy a strategie klienta, vč. manipulace agresí. Bude popsán průběh agresivního chování, vč. kyvadla agrese a možnosti personálu v rozčilující fázi. Druhá část kurzu bude zaměřena na nácviky zvládání komunikace s manipulativním i agresivním klientem, identifikace potřeb klienta a vhodná komunikace vedoucí ke spolupráci.
Vzdělávací cíle:
Účastníci kurzu Úvod do práce s klientem s agresí a manipulativním chováním získají dostatek informací o efektivních i etických strategiích jak komunikovat a pracovat s klientem s agresivním a manipulativním chováním. Dozví se o podobách agrese, příčinách a formách agrese, které mozkové části jsou při agresi zapojeny, faktorech které spouští agresivní nebo manipulativní chování, vč. chyb na straně personálu. Dozví se, jak funguje kyvadlo agrese a jak komunikačně či pomocí jiných strategií zklidnit klienta ještě v rozčilující fázi. Budou ukázány plány rizik, bude rozebrána dobrá praxe. Díky komunikačním nácvikům aktivního naslouchání si účastníci kurzu posílí empatii (do potřeb klienta a s cílem lepšího pochopení důvodů agrese či manipulace). Díky rolovým nácvikům si upevní dovednosti na člověka orientované komunikace s člověkem v agresi a asertivní komunikace s člověkem manipulujícím.
|
Základy specifického přístupu k lidem s mentálním postižením v sociálních službách
8 vyučovacích hodin
Základní specifika osob s mentálním postižením, jejich psychologické zvláštnosti a jak tyto znalosti uplatnit v praxi. Účastníci posílí své odborné kompetence ve znalostech specifik bezprostředního, tedy smyslového a zprostředkovaného vnímání osob s mentálním postižením. Základní informace o alternativní a augmentativní komunikaci a bazální stimulaci. Seznámení s možností využití arte-, muziko-, drama- a biblioterapie s důrazem na jejich vzájemné propojení.
|
Základy supervize a práce s reflexí v sociálních službách
8 vyučovacích hodin
Ve vzdělávacím programu Základy supervize a práce s reflexí v sociálních službách bude vyspecifikován i prakticky vyzkoušen přínos supervize i práce s reflexí a zpětnou vazbou. Bude poukázáno na přínosy pro pracovníka i klienta (přínos, který z toho má klient je dán tím, že pracovník díky zlepšené sebereflexi dokáže nabídnout kvalitnější podporu klientovi). V kurzu budou probrány typy a druhy supervizí. Pomocí přednášky i brainstormingu bude poukázáno na rozdíly v direktivním - mocenském přístupu ke klientům a v podpůrném přístupu, dále možnostem nastavení efektivních hranic mezi klientem a pracovníkem, podporujícím zplnomocňování klienta (ale i pracovníků samých) k řešení svých potřeb. V kurzu bude prakticky trénována schopnost dávat reflexe a přijímat zpětnou vazbu.
|
Základy vedení lidí a týmové spolupráce
8 vyučovacích hodin
V kurzu se účastníci dozví, co je potřeba pro efektivní vedení lidí a týmovou spolupráci. Program je vhodný nejen pro vedoucí pracovníky a sociální pracovníky, ale také pro pracovníky v sociálních službách, kteří jsou v pracovní pozici koordinátor. Účastníci kurzu poznají rozdíl mezi řízením a vedením – leadershipem. Vzdělávací program definuje rozdíly mezi skupinou a týmem, jaké jsou jednotlivé role v týmu, např. dle Belbina a jaká jsou pozitiva týmové spolupráce. Je zde kladen důraz na význam motivace a efektivní týmové komunikace. Budou specifikovány možné překážky v týmové spolupráci a pomocí praktických ukázek, cvičení a interaktivních diskusí pochopí účastník svoji roli v týmu a přínos pro týmovou spolupráci.
|
Základy vedení skupiny seniorů
8 vyučovacích hodin
Základní informace o vedení skupiny, psychologické poznatky o malé sociální skupině a adekvátní možnosti reakce na potřeby jednotlivých klientů během skupinové práce. Základní specifika seniorské skupiny. Skupinová dynamika a procesy. Nejčastější problematické situace při vedení skupiny. Role vedoucího skupiny. Jak vhodně stanovit místo, čas, frekvenci i délku jednotlivých setkání. Jak vhodně vybírat konkrétní aktivitu pro skupinová setkání. Jak pracovat se skupinou klientů se specifickými potřebami (např. se syndromem demence).
|
Zákon o sociálních službách a jeho implementace do praxe
8 vyučovacích hodin
Absolvent programu získá přehled o obsahu zákona o sociálních službách o jeho prováděcích právních předpisech a taktéž i o dalších souvisejících právních předpisech. Absolvent se seznámí s aktuálně účinnou podobou zákona. Absolvent si ujasní význam základních pojmů, systémem a podstatou základních činností sociálních služeb. Získá přehled o aplikaci jednotlivých ustanovení a případných změn v praxi. V neposlední řadě účastník získá užitečné informační zdroje, o které se může opírat v rámci svého praktického působení.
|
Závadové chování dětí z pohledu kurátora pro děti a mládež
8 vyučovacích hodin
Seznámení s možnostmi těch, kdo vykonávají sociálně právní ochranu dětí. Základní právní normy. Metody práce s dětmi i rodinou. Vyhodnocení situace dítěte a rodiny. Individuální plánování sociálně právní ochrany dítěte. Plánování jednotlivých kroků v duchu SMART kritérií. Příklady dobré praxe.
|
Závislosti na drogách a alkoholu pohledem pracovnice z praxe
8 vyučovacích hodin
Praktické ukotvení procesu závislosti a práce se závislým člověkem. Označení návykových látek a jejich funkce v životě závislého. Zdroje k účelné pomoci pracovníka ve vztahu ke klientovi. Téma počítá s informacemi, které jsou se závislostí úzce spojené, jako jsou dispozice k závislosti, hranice, vzorce chování i limitů při práci s klientem. Kdy pomáháme a kdy už ne. Vymezení konkrétních reálných situací a předpoklady pro jejich odborné zvládnutí. Komplexní náhled na princip závislosti, funkce závislosti na mysl i tělo a realistické dovednosti a informace k podpoře klienta. Příležitosti k hledání východisek nejen pro klienty, ale i pro pracovníky, které kurz podněcuje k péči také o své bytí.
|
Zážitkové techniky protidrogové prevence
8 vyučovacích hodin
Stručné přestavení systému protidrogové prevence v České republice a představení jednotlivých typů prevence, včetně jejich hlavních cílů a poskytovatelů. Způsoby práce s jednotlivcem a se skupinou v rámci primární protidrogové prevence včetně specifických zásad, možných úskalí a problémových momentů. Kurz zážitkovou a interaktivní formou představuje jednotlivé techniky protidrogové prevence, včetně didaktických zásad a možných problémových momentů realizace jednotlivých technik.
|
Zvládání stresu a stresové zátěže v oblasti sociálních služeb
8 vyučovacích hodin
Seminář reaguje na potřebu pracovníků v sociálních službách a v dalších pomáhajících profesích vypořádávat se s každodenními stresovými situacemi. Informace o vzniku a vlivu stresu na jednotlivce. Postupy, jak stresu předcházet a jak již existující stresové situace efektivně řešit. Práce s negativními emocemi. Nástroje zvyšující odolnost vůči stresu a jeho prevence. Předcházení syndromu vyhoření. Účastníci si pomocí individuálních a skupinových cvičení budou analyzovat potenciální osobní stresory, zejména v rámci zaměstnání v sociálních službách, a stanovovat osobní plán přístupu ke stresorům a řešení pravidelně se opakujících stresových situací.
|