Praktická psychologie pro pracovníky v sociální oblasti
8 vyučovacích hodin
Kurz se zaměřuje na získání znalostí z psychologie uplatnitelných v praxi, které mohou pracovníci v sociální oblasti využít při práci s klienty (témata osobnosti klienta, vztahů, potřeb, emocí, motivací), souvislosti s chováním a jednáním klientů. Cílem kurzu je integrovat důležité poznatky z psychologie do pomáhající práce s klientem, aplikovat a propojit je s komunikačními technikami, které povedou k nastavení lepší spolupráce (otevření, udržení, zvýšení spolupráce) mezi pracovníkem a klientem. Na příkladech z praxe bude účastníkům kurzu nastíněn vhodný postup práce s potřebami, emocemi a motivací klienta a možnosti plánování dalších intervencí. V kurzu bude také představena síť odborné pomoci klientům a její členění.
|
Pravidla a normy chování v pracovním kolektivu
8 vyučovacích hodin
Cílem kurzu je rozvoj znalostí konkrétních norem a pravidel chování a vztahů v pracovním kolektivu, které jsou účinnou zárukou každodenního vytváření dobrých profesních vztahů a příjemné firemní kultury. Účastníci budou mít možnost prakticky prodiskutovat jednotlivá témata a společně s lektorem hledat možnosti a řešení pro konkrétní zlepšení v jejich pracovních kolektivech a také rozvinout znalosti na modelových příkladech. V praktické části budou účastníci konkrétní dovednosti prakticky aplikovat při hledání řešení reálných případů, které vzejdou z analýzy situace účastníků z jejich pracovního prostředí.
|
Prevence syndromu vyhoření pracovníků v sociálních službách
8 vyučovacích hodin
Rozpoznávání a adekvátní reakce na zátěžové situace v pracovním životě (uvědomění si pozitivních i rizikových stránek své profese). Průběh stresové reakce a s fungováním lidské psychiky v zátěžových situacích. Příčiny a příznaky syndromu vyhoření a jeho stádia (zmapování aktuální míry zátěže a velikosti ohrožení syndromem vyhoření). Péče o sebe sama a aktualizace hodnotového žebříčku. Základy relaxace a autogenního tréninku.
|
Příprava a realizace aktivit pro klienty v NZDM
8 vyučovacích hodin
Účastníci se naučí, jak klienty motivovat k různým aktivitám, jaké způsoby motivace máme a jak je prakticky využít. Školení provede účastníky procesem stavby volnočasových aktivit. Ukázky konkrétních expresivních technik vhodných pro práci s klienty v NZDM.
|
Příprava poskytovatele sociálních služeb na inspekci kvality
8 vyučovacích hodin
Problematika inspekcí kvality sociálních služeb v celé její šíři a aktuálním zněním. Podpora motivace poskytovatelů k důkladné a kontinuální práci na standardech kvality v souladu se zákonnými předpisy a zmírnění jejich obav z inspekce. Základní informace o průběhu inspekcí a nejčastější chyby ve zpracování standardů a při plnění povinností poskytovatelů. Praktická ukázka provedení (meta) kontroly stavu standardů kvality v organizaci účastníků a upozornění na možná úskalí (na co si dát během příprav na inspekci pozor).
|
Proaktivní práce s emocemi a revitalizační strategie při práci s lidmi
8 vyučovacích hodin
Kurz se věnuje otázce emocí při práci s lidmi. Účastníci společně hledají odpovědi na otázky typu: Jsou emoce náš nepřítel nebo spolupracovník? Jak se v nich vyznat a jak je využít pro rozvoj svých (nejen) pracovních kompetencí? Jak pěstovat dobrý vztah k druhým a sám k sobě? Jak poznat svoje dohody, které utvářejí moje vztahy?.
Součástí semináře je sebezkušenostní nácvik pozornosti k tělu, řízená relaxace a seznámení s principy všímavosti. Seminář je veden neformálně formou workshopu, spojuje poznávací a relaxační prvky, je součástí psychohygieny v pomáhajících profesích, praktickou prevencí syndromu vyhoření.
|
Psychohygiena jako nástroj pro udržení osobní pohody
8 vyučovacích hodin
Na kurzu se účastníci seznámí se základními psychohygienickými technikami, které napomáhají zvládat stres, udržovat svoji životní energii a podporují vitalitu. Účastníci kurzu si vyzkouší relaxační metody a techniky, které pomáhají při pravidelném tréninku odstraňovat psychického napětí a udržovat duševní zdraví. Získají informace o syndromu vyhoření, jeho fázích a prevenci. Kurz je zaměřen především na nácvik krátkých psychohygienických technik, které mohou při pravidelném praktikování napomoci vyrovnávat se se stresovým situacemi a slouží jako prevence syndromu vyhoření.
|
Recovery koučování v práci s lidmi se závislostí a poruchovým chováním pohledy sociálního a recovery pracovníka z praxe
8 vyučovacích hodin
Absolvent kurzu má komplexní náhled na princip závislosti na drogách a alkoholu i s ohledem na poruchy chování. Účastník kurzu zná inovativní metodu sociální práce ve formě recovery koučování s lidmi se závislostí na drogách a alkoholu. Informace o procesu zapojování recovery koučů do služeb a zkušenosti z praxe. Účastník kurzu dostal edukační náhled práci s lidmi se závislostí i na recovery koučování. Účastník kurzu zná rozdíl mezi prací recovery kouče a sociálního pracovníka. Benefity i úskalí včetně doporučení a možnosti propojení jedinečných dovedností každého z nich. Účastník vnímá příležitost pro vzájemné vzdělávání na základě svých dovedností, což vede k účelnější práci s klientem.
|
Reminiscence – práce se vzpomínkami
8 vyučovacích hodin
Hlavní přínosy a limity reminiscenční terapie a základní praktické dovednosti využitelné v každodenním přístupu k uživatelům sociální služby. Na základě vlastního prožitku si účastníci uvědomí důležitost vzpomínek v lidském životě a jejich využitelnost při práci se seniory. Budou vedeni k tomu, aby chápali reminiscenci jako techniku, která podporuje sebeúctu klientů a zvyšuje celkovou kvalitu jejich života. Techniky komunikace při vzpomínání s jednotlivcem i se skupinou, u klientů se specifickými potřebami a u lidí trpící syndromem demence. Představení konkrétních reminiscenčních aktivit (kniha vzpomínek, kufřík vzpomínek, reminiscenční výstava, reminiscenční místnost a další).
|
Řízení času s ohledem na osobní vizi
8 vyučovacích hodin
Absolvent kurzu bude schopen uvědomit si svoje životní priority a dle nich efektivně řídit svoje pracovní i osobní úkoly. K aktuální životní situaci bude přistupovat z nadhledem delšího časového horizontu a s ohledem na svoje pracovní a osobní cíle, kterých chce dosáhnout. Pozná základní principy týkající se práce s časem a naučí se používat některé nástroje k efektivnímu využívání času, které mu pomohou v plánování úkolů každého dne.
|
Řízení kvality pobytových služeb pro seniory
8 vyučovacích hodin
Kurz je určen všem, kterým záleží na kvalitně poskytované péči v pobytových zařízeních. Co je kvalita v kontextu standardů kvality a co v kontextu jednotlivých obyvatel domovů pro seniory a domovů se zvláštním režimem? Kde se tato měřítka protínají a kde rozchází? Kurz vás provede světem pobytové služby s jejími limity, kritickým pohledem na přání uživatelů a možnosti poskytovatele sociální služby. Seznámí vás s rozdělením kompetencí mezi jednotlivými úseky pracovníků, systémem zaškolování nových kolegů a předáváním informací. Přiblíží vám jednotlivé fáze řízení kvality a také pojem profesní slepoty.
|
Sabotéři v naší hlavě. Čím nám kazí život a jak jim přestat věřit.
8 vyučovacích hodin
Účastník bude seznámen s koncepcí sabotérů. Porozumí jednotlivým sabotérům, jejich vzniku a tomu, jaký vliv mají konkrétně na jeho život, život jeho klientů, kolegů. Výsledkem bude zvýšení schopnosti empatie k sobě, získání životního nadhledu, intenzivní osobnostní růst. Efektem je vhled účastníků do jejich vlastních životních vzorců a jejich přerámování tak, aby sebe i druhé vnímali méně kriticky a tedy i méně emotivně. Dalším z dopadů je zvýšení schopnosti práce s vlastními emocemi v krizových situacích i dlouhodobá psychohygiena vedoucí k většímu psychickému zdraví pracovníků. Jednou z nabytých dovedností je schopnost inovace mozku, což vede k většímu množství nápadů při řešení situací, kreativitě, odstupu, flexibilitě a obecně schopnosti jít dopředu i v náročných situacích. Tato technika je velmi dobře přenositelná i na klienty a ostatní kolegy.
|
Sebekoučink a koučovací přístup jako možnost rozvoje
8 vyučovacích hodin
Kurz je zaměřený na dovednost rozvoje sebe i druhých pomocí koučovacího přístupu. Součástí kurzu jsou témata týkající se osobní odpovědnosti a jejího vlivu na práci sociálního pracovníka příp. vedoucí týmu. Účastníci se naučí postupy, jak odpovědnost předat zpět člověku, se kterým pracují a tím umožnit jeho větší rozvoj. Zároveň budou objevovat svou dovednost přebírání odpovědnosti jako důležitou součást zralosti, spokojenosti a prevence vyhoření. Podstatnou součástí bude část zaměřená na rozvoj empatie a jejího zdravého, bezpečného a zralého vnímání. Koučovací přístup se silně zaměřuje na možnosti lidského růstu. Účastníci budou seznámeni s možnostmi, jak podpořit růst svůj i druhých lidí a naopak co v růstu lidí brání. V neposlední řadě bude pozornost věnována tématu emocí, schopnosti rozšiřovat svou komfortní zónu pomocí bytí v emoci.
|
Sebemotivace, motivace, prokrastinace – jak překonat brzdy a podpořit sebe i druhé v kontextu sociální práce
8 vyučovacích hodin
Školení je zaměřeno velmi introspektivně, jelikož nejlepší formou, jak se naučit motivovat druhé je pochopit motivační proces do hloubky, dotknout se jeho překážek a naučit se motivovat sám sebe. Součástí je seznámení s jednotlivými sférami vlivu, typy motivačních poloh, prolnutí pocitů a motivačního procesu a v neposlední řadě také se strachem a jeho rolí v našich rozhodnutích. S motivací se úzce prolíná i aktuální téma prokrastinace. Součástí školení je seznámení s tímto tématem a také funkčními postupy k překonání.
|
Sebepoznání v pomáhajících profesích
8 vyučovacích hodin
Účastníci se na kurzu seznámí s pojmy sebepoznání, sebehodnota a sebereflexe a s jejich specifiky a přínosy pro svůj profesní i osobní život. Naučí se, jak si díky zjištěnému užít život i práci naplno. Zjistí, jak pracovat se sebedůvěrou a jak to ovlivní jejich profesní dovednosti a vztahy. Osvojí si, jak překonávat osobní i pracovní nesnáze a jak s tím pracovat v kolektivu. Naučí se přijímat zpětnou vazbu v soukromí a v pracovním prostředí. Na praktických nácvicích si vyzkouší různé profesní role, díky čemuž lépe porozumí druhým i sami sobě. Získané dovednosti budou umět předat také při práci se svými klienty.
|
Sebeřízení, motivace a cesta ke svému já
8 vyučovacích hodin
Kurz je určen všem, kdo chtějí lépe porozumět sami sobě, svým pohnutkám a svému pohledu na okolní svět. Pracuje aktivně s vlastní představou o sobě samém, se sebeřízením, ale také s přijetím odpovědnosti za své činy. Pomůže vám uvědomit si vlastní emoce a jejich spojení s prožitky a reakcemi na dění okolo nás. V rámci sociálních služeb hledá rovinu mezi profesionálním přístupem, motivací k práci a syndromem pomáhajícího.
|
Slovní sebeobrana
8 vyučovacích hodin
Účastníci rozvinou a upevní své znalosti a dovednosti v oblasti komunikace, pochopí co to je slovní sebeobrana, získají další orientaci v oblasti využití slovní sebeobrany z pohledu profesní etiky a asertivních práv, posílí svoji sebejistotu a schopnost jak nové dovednosti v sociální práci citlivě používat, a to s ohledem na ostatní.
|
Snižování závislosti uživatelů na sociální službě
8 vyučovacích hodin
Seznámení s problematikou ochrany práv uživatelů služeb a přiblížení faktorů vzniku závislosti na sociální službě. Obeznámí se s teorií potřeb, metodami podporovaného rozhodování a prací s přijatelným rizikem při snižování podpory uživatelům. Metody plánování zaměřeného na konkrétního uživatele i možnosti řešení nepříznivé sociální situace cílové skupiny.
|
Sociálně-právní minimum
8 vyučovacích hodin
Základní orientace v právních předpisech vztahujících se k právu sociálního zabezpečení. Základní znalosti potřebné k poskytování sociálně-právního poradenství klientům. Témata kurzu zahrnují oblast sociálních služeb, nemocenské a důchodové pojištění, zdravotní pojištění, systém státní sociální podpory, systém pomoci v hmotné nouzi, dávky a výhody pro osoby se zdravotním postižením a systém vyplácení sociálních dávek.
|
Sociální ekonomika a zaměstnávání osob se zdravotním postižením
8 vyučovacích hodin
Kurz se zaměřuje na možnosti zaměstnávání osob se zdravotním postižením (tělesným, mentálním, kombinovaným) v rámci českého prostředí, jak na volném trhu práce, tak v chráněném prostředí. Klade si za cíl účastníky kurzu seznámit se základními pojmy v této oblasti. Pojednává o účinném nástroji v oblasti zaměstnávání OZP, a to sociální ekonomice a sociálním podnikání, jako jedním z efektivních nástrojů zaměstnávání těchto osob, trendu, jenž se do českého prostředí úspěšně integruje v mnoha příkladech dobré praxe a v podobě úspěšných sociálních podnikatelů a představuje nový trend v chráněném zaměstnávání OZP. Kurz tedy seznamuje jednak s možností využití širokého potenciálu sociálního podnikání jako nástroje zaměstnávání OZP - klientů sociálních služeb, ať už v podobě nalezení sociálního podnikatele v okolí poskytovatele, ale i možnosti vytvoření sociálně-podnikatelské aktivity samotného poskytovatele. Účastníci kurzu budou seznámeni i s jinými přístupy a možnostmi (mimo sociální ekonomiku) včetně praktických rad nalezení pracovního uplatnění OZP na volném trhu práce a náležité komunikace se standardními zaměstnavateli ohledně nalezení možnosti zaměstnání OZP, případně vytvoření pracovního místa "na míru" pro OZP.
|
Sociální komunikace s dospělými klienty s autismem (PAS)
8 vyučovacích hodin
Seznámení pracovníků, kteří se při své práci setkávají s projevy autistického chování u dospělých klientů, s postupy, když běžné či doporučované prostředky komunikace nefungují. Představení obecných principů práce s lidmi s autismem. Osvojení dovednosti, jak najít příčiny selhání a jak navázat funkční vztah. Emoční deka. Jak se dlouhodobě vyrovnávat s obtížemi v sociální komunikaci s klientem s vysokým stupněm komunikačních abnormalit. Účastníci prakticky rozvinou svou dovednost porozumět druhému, orientovat se v emocích, navýšit své profesní kompetence, sociální inteligenci a komunikační jistotu.
|
Somatické techniky psychohygieny jako nástroj prevence syndromu vyhoření
8 vyučovacích hodin
Kurz je zaměřen na možnosti práce s tělem jako účinného nástroje prevence syndromu vyhoření a je koncipován velmi prakticky. Cílem kurzu je rozšířit dovednosti účastníků o schopnost kompetentně používat dechové a relaxační techniky, mindfulness techniky a vědomou práci s vlastním tělem a zvýšit tak svou odolnost a tím i udržitelnost v pracovním procesu.
Součástí kurzu je teoretický základ o technikách psychohygieny, konkrétní návody, praktické ukázky, řízená relaxace, vedená meditace, příprava na domácí praxi.
Účastníci budou seznámeni s významem intenzivní psychohygieny pro profesní i osobní spokojenost a zralost a budou moci praktikovat naučené dovednosti následně v běžném životě. Získané dovednosti slouží pro soukromou praxi i jako možnost vedení klientů směrem ke zdravé psychohygieně.
|
Specifika komunikace s lidmi se syndromem demence
8 vyučovacích hodin
Seznámení s problematikou syndromu demence (příznaky a příčiny syndromu demence, jednotlivá stádia tohoto onemocnění). Potřeby klientů s demencí a jak je naplňovat v jednotlivých fázích . Problematické situace spojené s péčí o lidi s demencí. Komunikační dovednosti využitelné při péči o tyto uživatele, prvky nonverbální komunikace, práce se vzpomínkami a orientace v realitě.
|
Strategické plánování v organizaci
8 vyučovacích hodin
Kurz představuje proces strategického plánování včetně jeho úskalí. I sebelepší plán může ztroskotat na neochotě zaměstnanců měnit zažité stereotypy vlastní práce. Kdo je tedy nositelem myšlenky a realizátorem plánů? Kurz vám přiblíží jednotlivé role v týmu a pomůže vám pochopit cíle strategického plánu tak, aby se jeho tvorba a naplňování stalo každodenní součástí pracovního života. Důležitou součástí tvorby plánu je důraz na partnerský přístup všech zúčastněných stran.
|
Stress management pro osoby pracující v sociálních službách
8 vyučovacích hodin
Kurz rozvíjí schopnosti v oblasti zvládání stresových situací typických pro práci v sociálních službách. Přednáška se zaměřuje na oblasti: dělení stresu z odborného hlediska, typické příčiny stresových situací v sociálních službách, fyziologické a další faktory při zvládání stresu, tipy a činnosti pro zvládnutí stresových situací v sociálních službách a relaxační techniky využitelné při práci v sociálních službách.
|
Strukturované jednotky snoezelen – multisenzorické prostředí pro rozvoj smyslového vnímání a pozornosti
8 vyučovacích hodin
Účastníci se seznámí s postupem, jak připravit multisenzorické prostředí snoezelen – nastavitelné a kontrolované prvky pro stimulaci zraku, sluchu, čichu, hmatu,… a jak s těmito prvky pracovat směrem k podpoře soustředění. Sestavení výukové hodiny, tzv. strukturované jednotky snoezelen, a jak lze tuto jednotku aplikovat i v prostředí poskytovatelů sociálních služeb. Součástí semináře je i prožitková část.
|
Syndrom vyhoření – jak mu předcházet a jak o sebe pečovat
8 vyučovacích hodin
Seminář se zaměřuje na problematiku syndromu vyhoření v pomáhajících profesích jako takových a na péči pracovníků o sebe. Obsahem semináře budou praktické podněty a techniky pro předcházení, včasné rozpoznání a diagnostiku vznikajícího syndromu vyhoření, včetně podpůrných opatření v rámci pracovního prostředí i soukromého života. Cílem semináře je naučit účastníky rozpoznat potenciálně rizikové situace a faktory vzniku syndromu, včas je eliminovat a předcházet tak vyhoření. Přínosem semináře je vybavení účastníků technikami diagnostiky syndromu vyhoření, předcházení jeho rozvoje a řešení případného dalšího negativního vývoje. Seminář tak přispěje k zajištění profesionálního a kvalitního výkonu profese sociálního pracovníka či pracovníka v sociálních službách.
|
Teorie a metody sociální práce
8 vyučovacích hodin
Tématem kurzu je seznámit účastníka kurzu s tématy teorie a metod sociální práce. Budeme se zabývat historií i současností MSP. Sociální práce je zaměřena na pomoc a na dosahování rovnováhy mezi očekáváním sociálního prostředí, v němž lidé uspokojují svoje potřeby, a jejich schopností toto očekávání zvládat Sociální práce se opírá jednak o rámec společenské solidarity, jednak o ideál naplňování individuálního lidského potenciálu. Velmi důležitá je také role sociálního pracovníka, který stává se součástí klientova světa a ovlivňuje ho! Co k tomu potřebuje? Nebo- jaké by měly být jeho kompetence.
|
Terénní sociální práce v praxi
8 vyučovacích hodin
Školení se zaměřuje na praktické aspekty výkonu terénní sociální práce v různých kontextech a s různými cílovými skupinami. Představeny budou efektivní způsoby a techniky kontaktování cílové skupiny a komunikace s klienty v terénu. Nastíněna jsou úskalí práce s klientem v jeho přirozeném prostředí, etika terénní sociální práce a nastavování a držení hranic při práci s klienty.
|
Tvorba multisenzorického prostředí (snoezelen) a pomůcky pro rozvoj smyslů
8 vyučovacích hodin
Vzdělávací program je úvodem do tvorby multisenzorického prostředí – místnosti či koutku. Cílem je seznámit účastníky s jeho základním vybavením a pomůckami a možnostmi, jak toto multisenzorické prostředí vytvořit. Představeny budou jednotlivé typy multisenzorických místností – bílá, černá, interaktivní místnost či venkovní snoezelen. Účastníci získají vhled do způsobů, jak lze využít pomůcky v běžném prostředí a jak lze vytvořit multisenzorické prostředí, aniž by bylo nezbytně nutné zařizovat novou místnost. Absolventi semináře tak budou moci aplikovat aktivity pro rozvoj smyslů ve svých zařízeních a budou mít rámcovou představu, jak lze vytvořit multisenzorické prostředí v základní variantě dle potřeb jejich klientů.
|