Rozvoj percepčně motorických schopností a dovedností v MŠ
18 vyučovacích hodin
V celém prakticky zaměřeném semináři budou účastníkům prezentovány jednotlivé metodické postupy v oblasti vzdělávání (přípravy) předškoláků s ohledem na rozvoj percepčně motorických schopností a dovedností. Důraz bude kladen zejména na vývojové hledisko jednotlivých percepčně motorických funkcí. Účastníci se prakticky seznámí s jednotlivými metodickými postupy a budou jim představeny také dostupné metodické materiály a pomůcky.
Seminář se postupně zaměří na následující oblasti:
Grafomotorika a vizuomotorika
V této části se zaměříme na otázku týkající se systematického rozvoje grafomotorických dovedností (metodické vedení) a odstranění možných obtíží.
· Lateralita – souhlasná, zkřížená
· Cvičení vizuomotorické koordinace - metodika
· Vývojové hledisko – vývoj jednotlivých grafomotorických prvků
· Metodika grafomotorických cvičení – metoda obtahování
· Odstraňování grafomotorických obtíží
· Prezentace ukázek práce s názornými pomůckami, prezentace metodických materiálů a pracovních listů
Matematické představy a prostorová orientace
Cílem této části je podrobně probrat otázky týkající se rozvoje matematických představ u předškolních dětí a seznámit účastníky se základními pojmy v dané problematice a současně je naučit způsobům jejich praktického rozvoje a zvládnutí – metodické vedení.
· Poznávání základních geometrických tvarů
· Rozvoj prostorové představivosti, orientace v prostoru – pravolevá orientace, orientace na souhlasné rovině, orientace na protilehlé rovině.
· Rozvoj posloupnosti – řady, pochopení a práce s pojmy – první, poslední, hned před, hned za, za a před.
· Pojem skupina předmětů a vztahy mezi předměty ve skupině - tvoření a porovnávání množin s názorem, rozvoj pojmů – větší, menší, stejně velká
· Názorná představa o čísle
· Prezentace ukázek práce s názornými pomůckami – práce s názorem.
Smyslové vnímání
Tato část je zaměřena na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace smyslového vnímání jako možné prevence specifických poruch učení. Cílem je účastníkům zprostředkovat náměty na zábavná cvičení a hry pro rozvoj percepce – metodické vedení rodičů a jejich dětí.
· Zrakové vnímání
· Rozlišení barev, velikosti, tvaru
· Rozlišení figury a pozadí
· Rozlišení podobných a stranově odlišných tvarů – zraková diferenciace
· Zraková analýza a syntéza
· Rozvoj zrakové paměti
· Sluchové vnímání
· Nácvik sluchového rozlišování – sluchová diferenciace
· Vnímání a reprodukce rytmu
· Sluchová analýza a syntéza – fonematický sluch
· Rozvoj sluchové paměti
Seminář je zaměřen na rozšíření kompetencí pedagogů v oblasti pedagogické diagnostiky dětí předškolního věku – zvolení vhodného postupu vzhledem k vývojové úrovni dítěte v dané sledované oblasti. Cílem školení je poskytnout účastníkům konkrétní metodické postupy v oblastech grafomotorických dovedností a schopností, smyslového vnímání a matematických představ, jejichž základy jsou velmi důležité pro úspěšný start do 1. třídy ZŠ a jež jsou výstupními standardy pro MŠ v rozvoji předškolního dítěte.