Environmentální výchova v MŠ
5 vyučovacích hodin
Seminář představí pedagogům základní informace o možnostech včlenění ekologické (environmentální) výchovy do života mateřské školy. Zřetel bude kladen na cíle a výstupy environmentální výchovy v předškolním vzdělávání dle RVP PV. Kromě teoretického rámce nabídne školení také praktické ukázky výtvarných, pracovních a literárních činností, hudebně-pohybových aktivit a her, které budou diskutovány v návaznosti na pedagogickou praxi účastníků.
Načerpané informace se tak stanou inspirací pro práci v každodenní praxi s předškolními dětmi.
|
Environmentální výchova v MŠ (webinář)
5 vyučovacích hodin
Seminář představí pedagogům základní informace o možnostech včlenění ekologické (environmentální) výchovy do života mateřské školy. Zřetel bude kladen na cíle a výstupy environmentální výchovy v předškolním vzdělávání dle RVP PV. Kromě teoretického rámce nabídne školení také praktické ukázky výtvarných, pracovních a literárních činností, hudebně-pohybových aktivit a her, které budou diskutovány v návaznosti na pedagogickou praxi účastníků. Načerpané informace se tak stanou inspirací pro práci v každodenní praxi s předškolními dětmi.
|
Evropská unie – minulost, současnost a budoucnost
5 vyučovacích hodin
Školení je zaměřeno na seznámení účastníků s historií a důvody vzniku Evropské unie, s přehledem evropských institucí, jednotlivých politik a vlivu EU. Zdůrazněna je také otázka budoucnosti EU v souvislosti s řešením finanční krize, přijetím Eura a dalším předpokládaným vývojem. Klíčová je aplikace získaných znalostí ve výuce společenskovědních předmětů. Základy EU (historie vzniku EU, instituce EU – parlament, komise, rada, soudní dvůr a jiné, politiky EU, Euro, práva a povinnosti občanů EU); Evropská unie a její síla (důvody vzniku EU, jejich analýza a srovnání s realitou; působnost EU a její síla v jednotlivých politikách, porovnání síly jednotlivých aktérů politik - EU, národní stát, regiony, atd.; možnosti zvyšování, resp. snižování vlivu EU); EU a její budoucnost.
|
Evropská unie – minulost, současnost a budoucnost (webinář)
5 vyučovacích hodin
Školení je zaměřeno na seznámení účastníků s historií a důvody vzniku Evropské unie, s přehledem evropských institucí, jednotlivých politik a vlivu EU. Zdůrazněna je také otázka budoucnosti EU v souvislosti s řešením finanční krize, přijetím Eura a dalším předpokládaným vývojem. Klíčová je aplikace získaných znalostí ve výuce společenskovědních předmětů. Základy EU (historie vzniku EU, instituce EU – parlament, komise, rada, soudní dvůr a jiné, politiky EU, Euro, práva a povinnosti občanů EU); Evropská unie a její síla (důvody vzniku EU, jejich analýza a srovnání s realitou; působnost EU a její síla v jednotlivých politikách, porovnání síly jednotlivých aktérů politik - EU, národní stát, regiony, atd.; možnosti zvyšování, resp. snižování vlivu EU); EU a její budoucnost.
|
Exkurze do moderní literatury pro děti a mládež (webinář)
4 vyučovací hodiny
Cílem semináře je seznámit účastníky s výběrem moderní literatury pro děti a mládež (LPDM), s vybranými autory a charakteristikou jejich tvorby, s novinkami v jednotlivých žánrech a s možnostmi, jak v literární výchově využít mezipředmětové vztahy a prolínání vzdělávacích oblastí. Vzhledem k filmovému zpracování některých literárních děl bude dán prostor i průřezovému tématu Mediální výchova. Na vybraných ukázkách si učitelé prakticky vyzkoušejí, jak je možno LPDM využít pro rozvoj čtenářské gramotnosti, jak žáky vhodně motivovat k jejich vlastní mimoškolní četbě atd.
|
Exkurze do moderní literatury pro děti mladšího školního věku
4 vyučovací hodiny
Cílem semináře je seznámit účastníky s výběrem moderní literatury pro děti, s vybranými autory a charakteristikou jejich tvorby, s novinkami v jednotlivých žánrech a s možnostmi, jak využít mezipředmětové vztahy a prolínání vzdělávacích oblastí. Vzhledem k filmovému, popř. televiznímu zpracování některých literárních děl bude dán prostor i průřezovému tématu mediální výchova. Na vybraných ukázkách si učitelé prakticky vyzkoušejí, jak je možno literaturu pro děti využít k rozvoji čtenářské gramotnosti, jak žáky vhodně motivovat k jejich vlastní mimoškolní četbě atd.
|
Exkurze do moderní literatury pro děti mladšího školního věku (webinář)
4 vyučovací hodiny
Cílem semináře je seznámit účastníky s výběrem moderní literatury pro děti, s vybranými autory a charakteristikou jejich tvorby, s novinkami v jednotlivých žánrech a s možnostmi, jak využít mezipředmětové vztahy a prolínání vzdělávacích oblastí. Vzhledem k filmovému, popř. televiznímu zpracování některých literárních děl bude dán prostor i průřezovému tématu mediální výchova. Na vybraných ukázkách si učitelé prakticky vyzkoušejí, jak je možno literaturu pro děti využít k rozvoji čtenářské gramotnosti, jak žáky vhodně motivovat k jejich vlastní mimoškolní četbě atd.
|
Extremistické a xenofobní chování žáků a mládeže
8 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřen na poznání a vyhledávání dětí s extremistickými názory a na následnou práci s nimi. Důraz je kladen také na preventivní techniky. Seminář je rozdělen do několika částí. V teoretické části se lektor zabývá příčinami vzniku, symptomy a následnou intervencí extremistického, rasistického a xenofobního chování. V druhé části semináře jsou pedagogové proškoleni v metodách a technikách prevence potřebných k práci s jedincem a skupinou ohroženou vznikem sociálně patologického chování se znaky extremismu.
|
Finanční gramotnost pro 1. stupeň základní školy
8 vyučovacích hodin
Účastníci semináře se seznámí s vymezením základních pojmů týkajících se finanční gramotnosti a možnostmi, jak toto téma zařadit do výuky na 1 . stupni ZŠ včetně praktických
ukázek a aktivit.
|
Finanční gramotnost pro 1. stupeň základní školy (webinář)
8 vyučovacích hodin
Účastníci semináře se seznámí s vymezením základních pojmů týkajících se finanční gramotnosti a možnostmi, jak toto téma zařadit do výuky na 1 . stupni ZŠ včetně praktických ukázek a aktivit.
|
Finanční matematika pro život (webinář)
4 vyučovací hodiny
Seminář je zaměřen na seznámení účastníků s možnostmi začlenění prvků finanční matematiky do výuky. Důraz je kladem na užití osvojených poznatků v každodenní praxi. Příklady jsou voleny z oblastí běžného života, jako např. hospodaření domácnosti, příjmy, výdaje, finanční produkty, výpočet daní. Jsou zařazeny také ukázky projektů vhodných pro úspěšné začlenění oblasti finanční matematiky.
|
Formativní hodnocení
8 vyučovacích hodin
Školení představí pedagogům formativní hodnocení jako významnou součást práce se žákem.
- Co je a není formativní hodnocení, typy školního hodnocení, účel FH, známkování
- Proč používat formativní hodnocení? Co je cílem FH?
- Metody formativního hodnocení
- Cíle formativního hodnocení
- Kritéria hodnocení
- Zpětná vazba
- Zavádění formativního hodnocení a jeho rizika
|
Formativní hodnocení (webinář)
8 vyučovacích hodin
Školení představí pedagogům formativní hodnocení jako významnou součást práce se žákem. - Co je a není formativní hodnocení, typy školního hodnocení, účel FH, známkování - Proč používat formativní hodnocení? Co je cílem FH? - Metody formativního hodnocení - Cíle formativního hodnocení - Kritéria hodnocení - Zpětná vazba - Zavádění formativního hodnocení a jeho rizika
|
Formativní hodnocení v kostce
6 vyučovacích hodin
Školení představí pedagogům formativní hodnocení jako významnou součást práce se žákem.
Představeno bude samotné formativní hodnocení – co je a co není FH, jak používat FH, jaké hodnocení najdeme ve školním prostředí a jaké jsou cíle FH. Představeny budou různé metody formativního hodnocení a doporučení jak s nimi pracovat. Pedagogové se dozví kritéria hodnocení žáků a jak je aplikovat a rovněž i význam zpětné vazby a jak s ní pracovat. Významnou součástí školení bude způsob zavádění formativního hodnocení do praxe.
|
Formativní hodnocení v kostce (webinář)
6 vyučovacích hodin
Školení představí pedagogům formativní hodnocení jako významnou součást práce se žákem.
Představeno bude samotné formativní hodnocení – co je a co není FH, jak používat FH, jaké hodnocení najdeme ve školním prostředí a jaké jsou cíle FH. Představeny budou různé metody formativního hodnocení a doporučení jak s nimi pracovat. Pedagogové se dozví kritéria hodnocení žáků a jak je aplikovat a rovněž i význam zpětné vazby a jak s ní pracovat. Významnou součástí školení bude způsob zavádění formativního hodnocení do praxe.
|
Formativní hodnocení ve vzdělávání
8 vyučovacích hodin
Tento osmihodinový seminář seznamuje účastníky s principy a strategiemi formativního hodnocení, to jak na straně pedagoga, tak i třídního kolektivu. Účastníci semináře se seznámí s praktickými technikami a metodami formativního hodnocení, seminář je založen na praktických ukázkách. Zaměřuje se také na vhodné nástroje komunikace se žákem a s třídním kolektivem.
|
Formativní hodnocení ve vzdělávání (webinář)
8 vyučovacích hodin
Tento osmihodinový seminář seznamuje účastníky s principy a strategiemi formativního hodnocení, to jak na straně pedagoga, tak i třídního kolektivu. Účastníci semináře se seznámí s praktickými technikami a metodami formativního hodnocení, seminář je založen na praktických ukázkách. Zaměřuje se také na vhodné nástroje komunikace se žákem a s třídním kolektivem.
|
Formativní hodnocení ve vzdělávání v kostce
4 vyučovací hodiny
Tento čtyřhodinový seminář seznamuje účastníky s principy a strategiemi formativního hodnocení, to jak na straně pedagoga, tak i třídního kolektivu. Účastníci semináře se seznámí s praktickými technikami a metodami formativního hodnocení, seminář je založen na praktických ukázkách. Zaměřuje se také na vhodné nástroje komunikace se žákem a s třídním kolektivem.
|
Formativní hodnocení ve vzdělávání v kostce (webinář)
4 vyučovací hodiny
Tento čtyřhodinový seminář seznamuje účastníky s principy a strategiemi formativního hodnocení, to jak na straně pedagoga, tak i třídního kolektivu. Účastníci semináře se seznámí s praktickými technikami a metodami formativního hodnocení, seminář je založen na praktických ukázkách. Zaměřuje se také na vhodné nástroje komunikace se žákem a s třídním kolektivem.
|
Genetická metoda čtení a psaní
8 vyučovacích hodin
Pomocí této techniky se děti naučí během dvou měsíců plynule číst a psát. Žáci jsou získáni pro samostatné čtení a tvůrčí „dílny“ psaní. Genetická metoda napomáhá předcházet VPU (dyslexie). Děti se neučí pomocí slabikáře, jedná se o protipól analyticko – syntetické metody. Děti neslabikují. Efektivní metoda pro čtení a psaní s porozuměním. Jedná se o prakticky zaměřený seminář, který bude doplněn videozáznamem ze školní praxe.
|
Grafomotorické dovednosti – jejich rozvoj a odstranění obtíží
9 vyučovacích hodin
Prakticky zaměřený seminář pro pedagogické pracovníky akcentuje otázky týkající se rozvoje hrubé a jemné motoriky v návaznosti na systematický rozvoj grafomotorických dovedností a odstranění obtíží spojených se psaním. Na školení bude probrána otázka prevence grafomotorických a vizuomotorických obtíží již v předškolním věku. Objasněna bude problematika metodického vedení předškoláků v oblasti rozvoje grafomotoriky a vizuomotoriky. V neposlední řadě budou prezentovány praktické ukázky rozvoje hrubé a jemné motoriky.
|
Grafomotorické dovednosti – jejich rozvoj a odstranění obtíží (webinář)
8 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřen na rozšíření kompetencí pedagogů v oblasti základní pedagogické diagnostiky dětí předškolního věku – zvolení vhodného postupu vzhledem k vývojové úrovni dítěte v dané sledované oblasti. Cílem semináře je poskytnout účastníkům konkrétní metodické postupy v oblasti grafomotorické a vizuomotorické, jejichž základy jsou velmi důležité pro úspěšný start do 1. třídy ZŠ a jež jsou výstupními standardy pro MŠ v rozvoji předškolního dítěte.
|
Grafomotorika s pohybem
8 vyučovacích hodin
Seminář nabídne ucelený pohled na problematiku vývoje hrubé i jemné motoriky ve vztahu ke grafomotorice dětí a to nejen z pohledu teoretického, ale i praktického, kde bude nabídnuto mnoho pestrých námětů a aktivit pro děti různého věku. V ceně semináře je zahrnut autorský pracovní sešit - Grafomotorická cvičení s pohybem (E. Opatřilová, Edika 2023).
|
Hledání kompromisů bez kompromisů - vedení schůzky s rodičem koučovacím způsobem
8 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřený na problematiku interakcí mezi zákonnými zástupci a pedagogickými pracovníky. Přináší pohled na různé vnímání konkrétních situací ze strany školy a rodičů (žáků), nad možnými blokátory dobré komunikace z obou úhlů pohledu, nad možnými příčinami komplikované či vyhrocené komunikace. Uvádí posluchače do hlavních principů vedení rozhovoru koučovací technikou a s tím souvisejícími metodami a technikami, kterými je možno vést efektivní komunikaci. Zabývá se konkrétní strukturou vedení schůzky touto metodou i praktickými modelovými situacemi ve vzájemné interakci účastníků.
|
Hněv, agresivita a hranice (webinář)
4 vyučovací hodiny
Je hněv nepříjemná emoce, které se chcete zbavit u sebe nebo u ostatních? A co když je hněv důležitý a my ho potřebujeme?
-Zjistíte, k čemu slouží ochranný hněv, který patří mezi základní emoce.
- Zjistíte, jak si nastavit zdravé hranice, které jsou pro váš život důležité.
- Zjistíte, že i hněv má své poslání a přínos pro váš život.
- Změníte svůj úhel pohledu na práci se svými „vtíravými“ myšlenkami.
- Budete na své emoce i emoce jiných nahlížet zdravější perspektivou.
-Budete si umět lépe nastavit své hranice a zdravěji se vymezit.
- Budete vědět, že žádné emoce nejsou negativní.
|
Hodnocení a cíle v Tělesné výchově … aneb co a jak (ne)hodnotit
8 vyučovacích hodin
Účastník školení bude seznámen se souvislostmi a funkcemi hodnocení v TV a bude schopen stanovit vlastní kritéria hodnocení v TV v souladu se stanovenými cíli a výstupy ŠVP.
|
Hodnocení a cíle v Tělesné výchově … aneb co a jak (ne)hodnotit (webinář)
8 vyučovacích hodin
Účastník školení bude seznámen se souvislostmi a funkcemi hodnocení v TV a bude schopen stanovit vlastní kritéria hodnocení v TV v souladu se stanovenými cíli a výstupy ŠVP.
|
Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
8 vyučovacích hodin
Seminář vychází z novely Školského zákona, z vyhlášky 27/2016, z aktuálních změn RVP. Je zaměřen na specifičnost hodnocení výchovného a vzdělávacího procesu u žáků se SPU, SPCH, případně u žáků integrovaných a zároveň vyzdvihuje propojení závěrů speciálně pedagogické diagnostiky a individuálního hodnocení. Vysvětluje, jak je důležitý závěr pedagogické diagnostiky odborného školského pracoviště, z něj vycházející cíl vzdělávání a jeho zhodnocení s přihlédnutím ke specifičnosti znevýhodnění žáka. Obsahem semináře je i nastínění způsobů, jak vysvětlit rodičům hodnocení a jak rodiče informovat o pokrocích nebo nedostatcích u žáka. Součástí modulu je diskuse a rozbor příkladů z praxe.
|
Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (webinář)
8 vyučovacích hodin
Seminář vychází z novely Školského zákona, z vyhlášky 27/2016, z aktuálních změn RVP. Je zaměřen na specifičnost hodnocení výchovného a vzdělávacího procesu u žáků se SPU, SPCH, případně u žáků integrovaných a zároveň vyzdvihuje propojení závěrů speciálně pedagogické diagnostiky a individuálního hodnocení. Vysvětluje, jak je důležitý závěr pedagogické diagnostiky odborného školského pracoviště, z něj vycházející cíl vzdělávání a jeho zhodnocení s přihlédnutím ke specifičnosti znevýhodnění žáka. Obsahem semináře je i nastínění způsobů, jak vysvětlit rodičům hodnocení a jak rodiče informovat o pokrocích nebo nedostatcích u žáka. Součástí modulu je diskuse a rozbor příkladů z praxe.
|
Hra jako běžná součást výuky
6 vyučovacích hodin
Připomeneme si znaky hry a její funkce, její další členění. Okrajově se pozastavíme u vývojové psychologie a vlivu hry na dítě v jednotlivých fázích života. Větší část semináře zaměříme na jednotlivé hry, jejich cíle a uplatnění. Ukážeme si několik druhů zásobníků a jejich členění. Přivítáme osvědčené hry a jazykové chvilky.
|